onsdag, oktober 01, 2008

Cool kvinna

Åh, min nya idol - Fausta Marianovic! Har visst skrivit boken- "Sista kulan sparar jag åt grannen". Har inte ens läst boken men såg henne intervjuas på TV och blev bara såååå glad för den där visa, orubbliga kvinnokraften och hennes mod att följa sin egen röst. Vilken fantastisk kvinna som stod upp för förståndet, följde sin visdoms röst och vägrade ställa upp på det vidriga kriget i det forna Jugoslavien som startats av "gubbjävlar" (hennes egna ord) från de olika religiösa och politiska lägren. Vilken fin inspiration för ALLA, inte bara kvinnor. Härligt! Läs om boken och se henne här!

PUSS Fausta! (Coolt namn förresten. Jag vill adoptera dig som morsa, är det okej? Vi är lika både till utseende och värderingar så we could fool anyone. Det skulle iofs innebära att du fått mig när du var bara femton år gammal, men skitsamma, det är oviktigt med ålder. Men om du vill kan du få bli min storasyrra istället, hihi.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

jag håller med dig på alla punkter. hon är en otroligt fascinerande människa, som alla borde lära sig något av.

men tro det eller ej, jag har redan 'adopterat' henne som mamma då hon är tillsammans med min far ;D det är ett otroligt stort privilegium att hon är en del av mitt liv.

SoulEvolver sa...

Men vad kul! :) Jag såg henne intervjuas på "Go' kväll" (heter det va?) och bara föll direkt. Har beställt hennes bok och väntar med spänning. Hälsa henne så varmt från mig!