tisdag, november 11, 2008

Lost in Translation

Ibland är jag glad att jag ger saker en andra chans eftersom åsikter kan förändras beroende på situation och humör. Jag är väl en av de få som totalsågade filmen Lost in Translation när jag såg den för något år sen, fattade aldrig hypen. Tyckte att Sofia Coppola åkte freeride på farsans namn. Men så fel man kan ha. Det är en film som fordrar mitt stilla fokus och kräver att jag är avkopplad men ändå påkopplad. Sist jag såg den var jag visst inte det.

Fast nu när jag är stilla och energi och känslor är påkopplade ser jag den i ett helt annat ljus. Gud så vacker den är. Intelligent. Och nyskapande. Helt klart ett föredömligt exempel på när en kvinna gör film. Ja, ursäkta att jag drar in genus och könstillhörighet i detta men det går ju liksom inte riktigt att bortse från... det är en kvinnlig film. Filmens puls utgörs av en sublim närvaro av stämningar, atmosfärskiftningar och finstämda känslor och den gör anspråk på min uppmärksamhet på ett helt annat sätt än en tempodriven, actionspäckad amerikansk manlig film av mer traditionell typ.

Men den är också full av tysta statements om både den amerikanska och japanska samtida kulturen och utan att ett ord sägs så uppfattar jag de underliggande kommentarerna. Det är så tydligt, allt jag inte såg sist jag tittade på filmen.

I förgrunden står den outtalade samhörigheten mellan två så totalt olika människor. Mitt i främlingskap och ickekontakt finner de en en genuin kontakt till varandra.
De är liksom de enda två människorna som på riktigt kommunicerar med varandra genom hela filmen. De är lite vilsna i tiden, främlingar i världen. Amerikaner i Japan, en kultur som i sin utvecklingsiver anammat den västerländska populärkulturen med hull och hår så till den grad att de totalt tappat kontakten med sina egna rötter, sin egen kulturhistoria. Japanerna har fått västerländska nippran, amerikansk feber och disneymani så till den grad att de själva på något vis blivit främlingar i sitt eget land. De befinner sig mitt i en totalmanisk och "frånkopplad" applicering av en västerländsk populärkultur som de egentligen inte har någon historisk eller kulturell koppling till. Something gets lost in translation liksom. Det blir ett emotionellt gap, en kulturell klyfta. Alienation. De har blivit främlingar för sig själva. Har läst någonstans att den mest sökta frasen på Google i Japan är "Vad gör vi här?" (på planeten alltså). Inte undra på de är vilsna...Fan så sjuka konsekvenser det kan få att klistra på en urvattnad version av amerikansk kapitalistisk populärkultur på ett mångtusenårigt land med en genuin och uråldrig historia.

De yngre japanerna tar ju verkligen den amerikanska populärkulturen till sin spets på ett Aspbergerskt sätt också. De "utövar" den västerländska kulturen med samma detaljiver och mani som om det handlade om traditionella te-ceremonier eller andra kulturella ritualer. De stannar ju inte där heller precis, de har blivit ambitiösa. De tar liksom hela den ihåliga populärkulturcirkusen ett varv till. Karikerar den. För nu ska de vara först, värst och bisarrast också. Men undrar om de inte bedriver Hara Kiri på sig själva...

Nåja, det här senare jag skrivit om är ju bara en subtil hint av Sofia Coppola och absolut inte något centralt tema men ändå. Det var iaf några av de tankar som väcktes när jag såg den. Men den var fin och ändå väldigt politisk och existentiell mitt i alltihop.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Aha... så det är här man kommenterar... vill bara säga att du skriver lika underbart som den Gudinna du ju är... puss på... fina du.

"A Peaceful Warrior" sa...

Åh..jag gillade den filmen också.

Som du säger, det handlar ju så många gånger om när man ser film (eller även läser vissa böcker/lyssnar på viss musik för den delen) att vara i en slags "rätt" stämning. Intressant att man använder just ordet stämning i sådanahär sammanhang då det ju faktiskt handlar exakt om det tror jag. Alltså (som vanligt) energier - frekvenser/våglängd. Som när man vill få ett instrument tex en bas, i rätt stämning så ser man till att vissa frekvenser blir samstämmiga och svänger i samma våglängd...

Vårat sinne med dess tankar och "summan" av vår materiella kropp med dess atomer och molekyler (som i grund och botten allt som allt är ett energifält, om än avancerat) innefattar också en sorts frekvens - en kosmisk ton om man så vill - som alltså har en svängning/våglängd. Jag tror att i vissa fall man kan känna detta högst påtagligt, hur man harmoniserar med andra våglängder och upplever en mottaglighet för olika fenomen i tillvaron. Våran tillfälliga frekvens (sinnestillstånd/fysiska skepnad) kan antigen förstärkas således eller grumlas (distortion eller disharmonier av olika slag) vilket påverkar vår dag i hög grad. Vi talar om "humör"... Jag får det nog att låta rätt flummigt just nu men är tämligen övertygad trots det, efter en hel del läsning genom många år och egna eftertankar, att det ligger mycket i detta. Just inom tex kvantfysikens landvinningar på senare år händer det mycket också (varför kommer sådant inte ut till allmänheten via tidningar/tv så att man får en chans till att omvärdera eller möjligen åtminstonde fundera lite över den gängse världsbilden? Istället prånglar man ut en massa skitdokusåpor, reportage och program som bara förstärker vår vilsenhet i det materiella träsket och urholkar samhället alltmer) som visar på det häpnadsväckande energispelet hos de allra "minsta" byggstenarna i materien...hur allt egentligen är ett tomrum eller vågform/frekvenser dvs "toner" (givetvis då utanför vårat hörselorgans mottaglighetsvidd men det är ju sak samma). Livet är en enda stor kosmisk låt kan man då faktiskt säga - som vi alla jammar på hehe.
Oops...det blev en lång kommentar. ;)

Anonym sa...

Hej, skulle vilja instämma i vad peaceful warrior säger här om "svänget" som är vad det handlar om, likaså "vibbarna"...;)
ha det bäst vännen.

SoulEvolver sa...

Vad flitiga ni var här idag då, hehe. Jag som aldrig får kommentarer annars...TVÅ på en dag! :)

Jepp, håller också med dig, Peaceful Warrior - fastän jag aldrig skulle ha kunnat beskriva det så precist och fint som du, men så är jag inte heller musiker som du och Coldstar. Men absolut, sådant där upplever man i samspel med det mesta: både företeelser och människor, en del saker/företeelser/människor vibrerar man i takt med, smakerna blandas och det skapas en ny smak, man "connectar", kommunicerar på flera plan... med andra inte. Det kan ju vara beroende på stämning och humör med, det behöver ju liksom inte vara en permanent grej. Men så länge man är "påkopplad" och har öppna energier så är ju chansen till ett sant möte mer möjligt.

Kram på er!

SoulEvolver sa...

Fortsättning på min kommentar, för att flumma loss lite apropå möten människor emellan:

Fast å andra sidan, alla möten kanske är sanna, vare sig de är harmoniska eller skapar disharmoni? Hmm, vid närmare eftertanke - näe...tror fan inte det alltså... Tycker sällan man har sanna "möten", de flesta möten mellan människor är så projektionsstinna så man missar varann helt... Sällan man har sanna möten tyvärr. Och ibland kan man ju missa en bra film på det viset också, som vi sa... man är själv inte öppen, frekvenserna är inte rätt, energierna stängda, dimman tät.

Skulle gärna ta ett disharmoniskt möte med en annan människa med ro om man visste att det var ett "sant" disharmoniskt möte, att man liksom visste att energierna hade blandats och tillsammans skapat en disharmonisk frekvens och energi, för det är ju musik det också liksom. Men istället så tror vi ofta att våra mänskliga energier inte går ihop med andra människor och det är tyvärr oftast grundat på projektioner och inget annat. Och projektioner har vi nog på grund att vi inte vågar vara öppna, ha energierna påslagna och visa upp frekvenserna i det fria...synd, men ligger nog mycket i det.

Sorry, uttrycker mig lika genomtänkt som en åsna idag men häng inte upp er på det :) Hoppas ni fattar andemeningen iaf.

Kram igen! :)