tisdag, december 02, 2008

Asymmetri

Något av det vackraste och mest poetiska jag har hört är att utveckling och evolution i naturen sker tack vare asymmetri och att naturen består av materia och antimateria och att det alltid måste finnas en obalans för att de båda inte ska ta ut varandra.

Det smakar gott i min hjärna. Det ger mig en estetisk buzz.

Men sen så tänker jag ett varv till och ser på hur det ser ut här i världen, i våra mänskligt uppbyggda samhällen med snedfördelning av resurser och rikedomar. Där den rika minoriteten suger ut den fattiga majoriteten vare sig det gäller överklass/arbetarklass, storföretag/arbetare eller i-land/u-land. Den asymmetrin har nått extremt vulgära, perversa mått. Plus att det inte främjar allas evolution eller all evolution. Det som bl.a. fått stryka på foten och stannat upp helt är den morala och etiska evolutionen. Det som överhuvudtaget ger oss människovärdighet.

Alla utvecklingsivrare och kapitalister som ska utvecklas, expandera, bli större, få mer mark, mer makt och tjäna mer till varje pris, kosta vad det kosta vill borde skämmas livet ur sig. Och vi konsumenter av produkter, tjänster och media som går deras ärenden utan att orka ifrågasätta de ideal vi matas med (köp mer, konsumera mer!) borde skämmas minst lika mycket. Skämmas ögonen ur oss borde vi göra om vi hade någon skam i kroppen. Kapitalist- och konsumtionssamhället är ett vidrigt sätt att leva och det skördar riktiga offer och det äckligaste är att ingen bryr sig längre. Folk är förhärdade och har knappt koll på vad medkänsla betyder och än mindre kapabla att känna den.

Det finns inget som rättfärdigar att du vältrar dig i överflöd medan barn tvingas svälta, medan människor tvingas jobba för svältlöner, även om det så är på andra sidan jorden. Inget. Det handlar om människor med själar, känslor, tankar, lika mycket värda som DU. Som lider lika mycket som du skulle göra om du vore i samma situation.

Du måste vakna nu!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen! Tack för ditt svar. Jag kan inget annat än att gilla det du skriver för du är så in i vassen skarp. Du skulle bli en riktigt bra president :) Jag håller med dig om det du skriver. Och det är av dem orsakerna du belyser här med förhållandet rika/fattiga/barnarbete som jag i största mån tar avstånd ifrån konsumtionen. Jag tycker det är skrämmande att så många har tappat moral-tänket och empatin. Men för att inte deppa ner mig alltför mycket är jag bara glad att jag inte är sådan. Glad också över att träffa människor som har moraltänket. Dem finns, men jag tror inte att dem gör sig lika hörda. Kanske av orsaker som du belyst i inlägget Yin och Yang, introvert möter aktivitetskåt. Mvh/Tessan

SoulEvolver sa...

Tack igen, Tessan :)

Ja, det finns folk med goda ideal, etik och moral, även om vi verkar få i denna värld, eller inte syns av naturliga skäl som du säger...