fredag, februari 27, 2009

Upplyst förvirring, negativ förmåga och Spunge Bob Babe

Bob skriver riktigt bra. Gillade det där "förmågan att hysa två motsatta tankar i huvudet utan att helt bryta ihop". Hela mitt liv har varit en träning på det... Så fort vitt tänks så möter svart upp. Det är så scorpio...Det har varit en plåga men jag håller fortfarande på att lära mig hantera det. Det finns till och med något vackert där...det skymtar då och då och lockar mig till att vilja fånga det.

Jag har ingen aning om min envishet att vandra ensam sätter käppar i hjulet för min själ eller om jag faktiskt följer min väg precis som den är menad för mig. Jag vet faktiskt inte det. Men jag kan ana.

Ibland har jag ingen aning om var skåpet ska stå. Men det har å andra sidan inte du heller. Men den som står ut med ovisshet och kan acceptera att vi faktiskt inget vet lär väl ha en mjukare själ vid slutet. Om nu själslig böjlighet och flexibilitet är något att eftersträva. Inte ens det vet vi. Kanske ska vi bli hårda som stål. Skära oss loss från vårt öde genom separation. Finns ju de som hävdar det också. Men det tilltalar inte min oxsjäl...kan flörta lite med det där, det är ju också en del av mig, men inte bli. Aldrig fullkomligt. Det är då själen dör. Men kanske är DET en födelse till något nytt? Men till vad? Evigt liv som vampyr? Nej, tack...

Vandrar på egen själsstig, något förvirrad. Står då och då ödmjuk inför de större krafterna. Hellre det än vara på ytan, bensäker och hjärntvättad på en motorväg av andras sociala, politiska, samhälleliga, klasstyrda, andliga och religiösa tankeföreställningar.

Det enda jag kan veta är att jag tycker det ger mig mer spänning och tillfredställelse att följa egna spår och när det visar sig att de har följts av andra. Det är sådana möten som jag gillar. Det är då magin uppstår...något slags bekräftelse på att de också sett det man själv sett. Men jag vill själv SE först, bekräftelsen är sekundär...välkomnas gärna med en rysning efteråt. Jag älskar det där. Och när andra möter upp och hittar mig...magiskt. Borde ske lite mer ofta bara. Måste öva mer på magnetismen ;)

"Negativ Förmåga, det är när människan har förmågan att befinna sig i osäkerheter, mysterier, tvivel, utan att irriterat sträcka sig efter fakta och förnuft." /John Keats

...Det är bara det att det finns liksom inga fakta, bara föreställningar och tolkningar och teorier, och jag vill göra mina på egen hand.

Inga kommentarer: